Co zrobić, kiedy dwóch filozofów, odwołując się do podobnych przesłanek, wyprowadza z nich sprzeczne wnioski? Zaprosić do dyskusji? Właśnie tak zrobili organizatorzy debaty.
Zarówno Adam Hernas, jak i Zbigniew Stawrowski uważają, że ważną sprawą w rozważaniach nad karą śmierci jest uszanowanie godności człowieka. Pierwszy z nich wyprowadza stąd wniosek, że kara śmierci powinna pozostać zniesiona, drugi, że należy ją przywrócić w odniesieniu do szczególnego typu zbrodni. Jakie są ich argumenty? Czy tak samo rozumieją godność, czy podobnie postrzegają człowieka?
Dr Adam Hernas, prawnik, dr filozofii, współzałożyciel Instytutu Myśli Józefa Tischnera. Zajmuje się szeroko rozumianą filozofią człowieka przy zastosowaniu metody fenomenologicznej. Autor książek: Czas i obecność (2005), Człowiek poza istnieniem (2011), Od zawsze jesteś przy mnie. Zarys fenomenologii bliskiego (2017).
Prof. Zbigniew Stawrowski, od roku 2007 profesor nadzwyczajny a od 2016 zwyczajny w Instytucie Politologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Współzałożyciel (w 2003 roku) i do dziś dyrektor Instytutu Myśli Józefa Tischnera w Krakowie.
Z dr Adamem Hernasem i prof. Zbigniewem Stawrowskim rozmawia Maria Karolczak
Filozoficzne Forum Obywatelskiego Dialogu – cykl IMJT
Żyjemy dziś – i to nie tylko w Polsce – jakby w wieży Babel. Ludzie
mówią do siebie, ale się nie rozumieją, używają tych samych słów, ale
nadają im przeciwstawne znaczenie. W końcu przestają nawet siebie
słuchać, bo niezrozumiałe słowa innych stają się w ich odbiorze tylko
męczącym chaotycznym jazgotem. Z tego wszystkiego narasta niepokój,
napięcie, poczucie zagrożenia, które przeradza się w agresję. Jak się
temu przeciwstawić, jak sobie z tym poradzić? Czy i jak rozmawiać z
tymi, których przekonania wydają nam się albo absurdalne, albo wręcz
niebezpieczne? Nie jesteśmy tutaj bynajmniej bezradni, bo nie jest to
przecież sytuacja nowa. Towarzyszy nam ona – w mniejszym, czy większym
stopniu – przez całe ludzkie dzieje, począwszy właśnie od mitycznej i
archetypicznej wieży Babel. Wypracowano odpowiednie narzędzia
powstrzymywania owego komunikacyjnego chaosu. Zawdzięczmy to przede
wszystkim rzetelnemu myśleniu – dorobkowi filozofii i filozofów.
Komentarze
Prześlij komentarz