Fot. Adam Walanus
Wykład Krzysztofa Mecha
Czy Bóg jest sprzeczny?
Mowa o boskości
Profesor Krzysztof Mech - filozof religii w UJ od jakiegoś czasu tropi coś, co nazywa „Τόποι Boskości”. Czy pozwoli mu to na rozwiązanie sprzeczności w pojęciu Boga? Zapraszamy, żeby się o tym przekonać!
Po wykładzie - jak zwykle - miała miejsce dyskusja.
Poniedziałek, 8 kwietnia 2019 o 19:00 – 22:00
Kraków, Sławkowska 14, pierwsze piętro.
Polski filozof
i religioznawca. Kierownik Zakładu Filozofii Religii w Instytucie
Religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Publikował m.in. w
„Znaku”, „Kwartalniku Filozoficznym”, „Logosie i Ethosie”, „Nomosie”.
Autor książek „Chrześcijaństwo i dialektyka w koncepcji Paula Tillicha”,
„Logos wiary. Między boskością a racjonalnością”. Mieszka w Krakowie. Członek Rady Programowej Instytutu Myśli Józefa Tischnera.
dr hab. Krzysztof Mech
Publikacje
Książki
- Chrześcijaństwo i dialektyka w koncepcji Paula Tillicha, Kraków 1997.
- Logos wiary, Kraków 2008.
Redakcje książek
- Człowiek wobec religii. Filozoficzne aspekty religijnego sensu, Kraków 1999.
- [wspólnie z A. Hernasem, D. Zmudą] Pięknie myśleć, Kraków 2007.
Artykuły
- Wiara budująca sens. W kręgu badań nad konstytucją specyficznie religijnego sensu [w:] Człowiek wobec religii. Filozoficzne aspekty religijnego sensu, Kraków 1999, s. 251-264.
- Wstęp [w:] Człowiek wobec religii. Filozoficzne aspekty religijnego sensu, Kraków 1999, s. 7-12.
- Między filozofią a teologią [w:] P. Tillich, Pytanie o Nieuwarunkowane, Kraków 1994, s.11-26.
- Paul Tillich, The courage to Be [w:] Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, (red.) B. Skarga, S. Borzym, H. Florczyńska-Lalewicz, Warszawa 1997, s. 455-464.
- Filozofia w poszukiwaniu Absolutu [w:] Absolut – Istota najwyższa – Bóg, w religiach i dociekaniach filozoficznych, (red.) J. Drabina, „Studia Religiologica” 33 (2000), s. 9-15.
- Wiara i gnoza w doświadczeniu religijnym [w:] Oblicza gnozy, (red.) E. Przybył , Kraków 2000, s. 13-23.
- Między religijnym doświadczeniem a jego wysłowieniem [w:] Ostatnie przed wielkim milczeniem. Język i religia, (red.) E. Przybył , Kraków 2001, s. 13-31.
- Heidegger i Levinas o śmierci – czyli pomiędzy możliwością niemożliwości a niemożliwością możliwości [w:] Antropologia religii. Studia i szkice, (red.) J. Drabina , „Studia Religiologica” 35 (2003), s. 137-148.
- Śmierć Nadprzyrodzonego? [w:] Nadprzyrodzone, (red.) E. Przybył , Kraków 2003, s. 44-55.
- Prolegomena do wszelkiej przyszłej ideologii polskiej [w:] Światopogląd: między transcendencją a codziennością, Kraków 2004, s. 109-117.
- Filozofia religii jako „hermeneutyka trójkątna” – zarys projektu [w:] Filozofia religii, Metodologiczne założenia i problematyka filozofii religii, (red.) J. Baniak, Kraków 2005, t. 1, s. 35-42.
- Wiara- rozum- dzieje [w:] Religia wobec historii, historia wobec religii, (red.) E. Przybył, Kraków 2006, s. 65-70.
- Spotkanie dwóch logosów [w:] Pięknie myśleć, (red.) A. Hernas, K. Mech, D. Zmuda , Kraków 2007, s. 242-257 (tekst zamieszczony również w książce Logos wiary).
- O pewnym przesunięciu w przestrzeni myślenia o tym, co racjonalne [w:] Jeśli Bóg jest …, (red. ) J. Barcik, G. Chrzanowski, Kraków 2007, s. 77-85 (tekst zamieszczony również w książce Logos wiary).
- Religia jako pragnienie zbawienia [w:] Problemy religijne Europy nowożytnej i współczesnej, (red.) J. Drabina , „Studia Religiologica” 40 (2007), s. 217-223.
- Paul Tillich – śmierć Nadprzyrodzonego? [w:] Demitologizacja, świadectwo, dialog. Niemiecka filozofia religii, (red.) A. Barcik, G. Chrzanowski, Kraków 2008, s. 217-230.
- O religioznawstwie raz jeszcze, „Studia Religiologica” 23 (1990), s. 133-136.
- Paul Tillich: …. I Bóg stworzył historyków religii, „Nomos. Kwartalnik Religioznawczy” 2 (1992), s. 93-102.
- Wokół religii i dialektyki, „Logos i Ethos” 2 (1993), s. 59-69.
- Religia na granicy rozumu [w:] Drogi do Boga, „Znak” 467 (1994), s. 82-96.
- Martin Buber: Bóg, człowiek, dialektyka, „Nomos. Kwartalnik Religioznawczy” 15 (1996), s. 57-78.
- „Groźba wiary” – wokół sporu o wiarę, „Nomos. Kwartalnik Religioznawczy” 17(1997), s. 25-35.
- Wątki dionizyjskie w twórczości Fryderyka Nietzschego, czyli czy Nietzsche krytykuje chrześcijaństwo, „Nomos. Kwartalnik Religioznawczy” 34/36 (2001), s. 158-165.
- Religia i filozofia w tradycji greckiej – przyczynek do początków filozofii [w:] Probliemy religii stran czernomorsko-sriedziemnomorskowo regiona. Zbornik naucznych trudow, (red.) H. Hoffmann, Sewastopol-Kraków 2001, s. 46-52.
- Heidegger tańczący?, „Logos i Ethos” 2/15 (2003), s. 65-75.
- Doświadczenie religijne – horyzonty rozpoznania, „Logos i Ethos” 1/16 (2004), s. 30-40.
- Bóg bliski, Bóg obcy – między religią a filozofią, „Kwartalnik Filozoficzny”, t. XXXV, z. 1 (2007), s. 61-74.
- Pytanie o istotę doświadczenia religijnego [w:] Filozofia religii, (red.) J. Baniak, Kraków 2008.
Recenzje
- Schaeffler R.: Filozofia religii, „Studia Religiologica” 34 (1991), s. 131-134.
- Karol Tarnowski – filozof wiary fundamentalnej, „Kwartalnik Filozoficzny”, t. XXXIV, z. 3 (2006), s. 181-185.
Tłumaczenia
- Tillich P., Dwie samotności, „Znak” 431 (1991).
- Tillich P., Dwa typy filozofii religii, „Znak” 467 (1994), s. 43-56.
Inne
- Dyskusja w Znaku poświęcona złu, „Znak” 516 (1998).
- Kościół po zawale, „Znak” 623 (2007).
- Idole Heideggera. Z Karolem Tarnowskim rozmawia Krzysztof Mech, „Znak” 622 (2007), s. 38-54.
Komentarze
Prześlij komentarz